Acasa Top SecretArmata Oprea se extrage din afacerea F-16. Gripen iese la bataie. Eurofighter acuza lipsa licitatiei folosita in statele UE

Oprea se extrage din afacerea F-16. Gripen iese la bataie. Eurofighter acuza lipsa licitatiei folosita in statele UE

scris de Doru Dragomir
393 Afisari

Update 23.00: Eurofighter si Grippen sunt nemultumite de alegerea Romaniei. Europenii acuza lipsa unei licitatii internationale si a unui contract de offset in aceasta afacere. Gabriel Oprea, ministrul Apararii Nationale, incearca sa scape cu fata curata din afacerea avionului multirol, aruncand responsabilitatea in carca generalului Aurel Stanciu, seful Statului Major al Fortelor Aeriene. Potrivit unui comunicat primit din partea MApN,  “propunerea de achizitionare de avioane F-16 apartine Statului Major al Fortelor Aeriene Romane si a fost facuta pe baza unei analize profunde a misiunilor pe care avionul multirol este necesar sa le indeplineasca si a strategiei pe termen lung de dotare cu avioane de lupta a acestei categorii de forte.”

 

Update 23.00: Producatorul european al avioanelor de lupta Eurofighter Typhoon a transmis, printr-un comunicat, ca este dezamagit ca Romania a ales sa achizitioneze avioane F-16 la mana a doua. Concernul Eurofighter acuza lipsa unui contract de offset in afacerea facuta de CSAT cu SUA. Eurofighter mai remarca faptul ca achizitia a fost decisa de Bucuresti fara a fi organizata o licitatie internaionala pentru acordarea contractului, asa cum prevede procedura standard in tarile UE. „In situatia economica dificila in care se afla Romania, pentru o suma similara celei pe care Romania intentioneaza sa o cheltuiasca pe 24 de avioane F-16 uzate, Eurofighter ar fi putut oferi un pachet financiar cuprinzator si nu doar ar fi furnizat Fortelor Aeriene Romane un aparat de zbor mult mai eficient si mult mai performant decat F-16, dar ar fi oferit si un offset substantial industriei romane, asigurand astfel locuri de munca pe termen lung pentru sute de tehnicieni si specialisti, precum si posibilitatea de a-si extinde expertiza tehnologica datorita unui program precum Eurofighter, de cea mai noua generatie din Europa”, se arata in comunicatul de presa.

 

 

Declaratia reprezentantului SAAB in Romania

Suntem surprinsi de comunicatul care sugereaza ca Consiliul Suprem de Aparare a Tarii prefera avioane F-16 vechi si fara offset, din cauza lipsei resurselor financiare,” a declarat pentru ziuaveche.ro Richard Smith, director de marketing pentru Romania al Saab. „Din nefericire, Fortele Aeriene Romane ar putea sa se aleaga cu rablele altora.”

„Luand in considerare lucrurile comunicate, intelegem ca Parlamentul va dezbate si decide achizitia avionului multirol, cerem Ministerului Apararii sa prezinte parlamentului toate ofertele pentru ca toate cifrele sa fie disponibile pentru discutii, nu doar solutia cu avioane F-16 vechi, iar achizitia sa fie supusa dezbaterii publice. Daca parlamentul nu are acces la toate ofertele si nu poate face comparatia, atunci e clar ca alesii nu pot lua o decizie in interesul publicului roman sau al fortelor sale armate.”

Noi credem ca oferta noastra este de departe mai buna, din perspectiva economica, datorita perioadei lungi de gratie, fara plati, dobanzilor mici, precum si ofertei generoase de offset in valoare egala cu valoarea contractului” a adaugat Smith. „Noi garantam offseturi care ar aduce investitii si ar crea zeci de mii de slujbe. SUA nu promit nimic – iar intr-o perioada de criza acest lucru este pur si simplu scandalos.”

„Privind declaratiile cum ca avioanele F-16 vechi sunt gratis, acest lucru este in opinia mea ridicol – si chiar si Congresul american si ambasadorul SUA au declarat ca aceste avioane nu sunt gratis. Pe o perioada de operare de 10 ani, optiunea F-16 vechi este cu 1.5 miliarde dolari mai scumpa decat o flota de avioane Gripen noi.”

„Noi credem ca decizia privind avioanele trebuie sa se bazeze pe date concrete, iar o decizie bazata pe date in mod clar nu poate sa fie pentru niste avioane scoase de la casat pe care Fortele Aeriene Americane nu se simt in siguranta sa le mai opereze,” Smith a adaugat.

„Suedia si Saab au facut o oferta foarte generoasa Romaniei, care include un pachet de avioane Gripen NATO noi noute, finantare guvernamentala cu dobanzi mici si o generoasa perioada in care nu se fac plati (de gratie) si, foarte important, offset de 100 %. Acest program generos de compensare industriala ar asigura comenzi si investitii pentru economia romana in valoare egala cu cea a contractului de achizitie.

Offsetul poate crea zeci de mii de slujbe si venituri din impozitele aferente care ar acoperi pretul achizitiei si ar creste exporturile si economia Romaniei. Saab garanteaza de asemenea comenzi pentru industria romaneasca de aeronautica si aparare.

”Fara offset si finantare, Romania ar trebui sa plateasca din resursele sale proprii si nu ar obtine beneficii pentru industria nationala de aeronautica, una din cele mai respectate in Europa si cu o mare traditie in constructia de aeronave.”

Reprezentantii SAAB s-au adresat Parlamentului Romaniei printr-o scrisoare in care prezentau beneficiile achizitionarii unui avion multirol nou pe care o puteti citi aici.

 

Generalul Aurel Stanciu (foto jos) este considerat cel mai slab sef al aviatiei militare din ultimele decenii. El a ajuns in functie tocmai datorita faptului ca urma sa accepte schimbarea strategiei de inzestrare a fortelor aeriene cu un nou avion multirol, de fapt un avion din generatia MiG-ului 21. Dupa debarcarea generalului Croitoru din fruntea SMFA, in urma misterioasei dispartii de arme de la Ciorogarla, amiralul Gheorghe Marin, seful Statului Major General, l-a propus pe generalul Stanciu la condeucerea SMFA pentru a  modifica cerintele operationale din caietul de sarcini privind dotarea fortelor aeriene cu un nou avion multirol si pentru a pregati documentele care au fost prezentate in CSAT si care au condus la decizia de a dota aviatia militara cu 24 de avioane foarte vechi.

Din comunicatul oficial primit din partea MApN descoperim alte elemnte care conduc la concluzia ca, in cele din urma, Romania se va alege, in prima faza, cu 24 de F-16 vechi,  varianta Block 25, pentru care vom cheltui 1,3 miliarde de dolari (aproximativ 55 de milioane de dolari pentru un aparat-n.a.) pentru a le putea folosi.

Culmea este ca intentionam sa mai achizitionam, ulterior, inca 24 de avioane F-16 varianta Block 50-52, pentru care vom mai plati alte miliarde de dolari, iar in cele din urma vrem cu orice pret 24 de aeronave F-35 JSF, concomitent cu iesirea din serviciu a primului lot de avioane F-16 achizitionate initial. Pentru cele 24 de avioane F-35 vom mai plati minim 4 miliarde de euro. Un calcul simplu ne arata ca vom achita in cele din urma in jur de 7 miliarde de euro pentru schimbarea flotei de avioane de vanatoare a MApN. In aceasta suma nu am inclus mentenanta si costurile pentru fiecare ora de zbor !

Si nu trebuie uitat faptul ca, initial, MApN alocase 4,5 miliarde de euro pentru 48 de aeronave multirol noi noute, iar dupa declansarea crizei economice, atat cei de la Eurofighter, cat si cei de la SAAB, isi modificasera oferta si se ajunsese la un pret de maxim 2 miliarde de euro pentru 48 de aparate noi-noute si offset de minim 100%.

In comunicatul MApN nu se spune niciun cuvant de offset, dar s-a precizat anterior ca a fost aleasa aceasta varianta din cauza lipsei resurselor financiare si a crizei economice. Si atunci, daca este criza si lipsa de bani, de ce nu se impune partenerului american conditia elementara si de bun simt a offset-ului ?

Raspunsul il aflam tot din comunicatul MApN, in care se precizeaza faptul ca “derularea Programului Avion Multirol se inscrie in Parteneriatul strategic dintre Romania si Statele Unite ale Americii “.

In viziunea generalului “aviator” Aurel Stanciu, “optiunea pentru achizitionarea de avioane F-16 se circumscrie strategiei Statului Major al Fortelor Aeriene de realizare graduala a capabilitatilor operationale aeriene, care are ca obiectiv final intrarea in inzestrare a avionului F-35 JSF (Joint Strike Fighter). In acest sens, in cadrul strategiei sunt prevazute etapele:

–                     etapa initiala presupune achizitia a 24 de avioane in uz tip F-16, varianta Block 25;

–                     etapa intermediara presupune achizitia a inca 24 de avioane noi F-16, varianta Block 50-52;

faza completa presupune intrarea in serviciu a 24 de avioane F-35 JSF, concomitent cu iesirea din serviciu a primului lot de avioane F-16 achizitionate initial.”

Nu detinem informatii detaliate despre misiunile pe care le va indeplini aviatia militara romana in cadrul NATO in urmatorii 30 de ani, dar mai mult ca sigur, cu cele 24 de avioane F-35 nu vom reprezenta o forta de temut la granitele NATO.

Pentru serviciul de politie aeriana, specialistii militari sustin ca vom plati sume uriase fara a beneficia de offset. Indiferent de cum vom achita acesti bani, alegerea este total neinspirata din punct de vedere militar si economic. A contat doar decizia politica.

Asteptam cu interes reactia Uniunii Europene care, si prin intermediul concernului Eurofighter, va trage semnalele de rigoare in conditiile in care pe agenda sedintei CSAT, cand s-a luat decizia achizitionari vechilor F-16, s-a discutat si regimul interguvernamental de incurajare a competitiei pe piaţa europeana a echipamentelor de aparare, bazat pe Codul de conduita privind achizitiile pentru aparare, sub egida Agentiei Europene de Aparare. Competitie care a lipsit in cele din urma cu desavarsire pentru a satisface orgolii de moment ce se vor rasvrange ani buni de acum inainte in buzunarul fiecarui roman.

Am primit din partea Guvernului Suediei o prima reactie oficiala. Jerry Lindbergh, manager de exporturi la Administratia suedeza pentru Armament, a precizat intr-un comunicat primit de ziuaveche.ro, ca, avioanele Gripen si oferta suedeza ar fi „foarte avantajoase pentru fortele aeriene romane şi pentru contribuabilii romani„, mentionand ca partea romana ar trebui sa faca o comparatie completa intre diversele solutii primite.

Asteptam ca procesul de achizitie sa includa in continuare o comparatie completa intre diversele solutii de avioane oferite Romaniei. Noi credem ca avioanele Gripen, moderne, precum şi oferta suedeza pentru antrenamentul pilotilor, offset şi finantare guvernamentala ar fi foarte avantajoase atat pentru fortele aeriene romane, cat şi pentru contribuabilii romani,” a declarat Jerry Lindbergh, manager de exporturi la Administratia Suedeza pentru Armament, agentia guvernamentala a Suediei care se ocupa de achizitia si exportul de echipament militar, citat intr-un comunicat remis ziuaveche.ro .

Pana atunci urmeaza sa vedem ce se va intampla in  Parlamentul Romaniei unde si ce reactii vor mai aparea in aceasta afacere paguboasa pentru pilotii militari si pentru romanul de rand Daca totul va decurge conform planurilor intocmite de seful SMFA si aprobate la Palatul Cotroceni, prin anul 2013 pe baza de la Luna sau de la Fetesti va ateriza primul F-16 cu cocarda tricolora  pe fuselaj.

 

 

Cititi aici alte amanunte despre afacerea avionului multirol .

 

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult