In Romania s-a declansat o batalie pe viata si pe moarte pentru modificarea deciziei luata de membrii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii privind dotarea Fortelor Aeriene Romane cu 24 de aeronave F-16 vechi. Profitand de faptul ca la Bucuresti s-a organizat expozitia de armament Black Sea Defense and Aerospace (BSDA), reprezentantii firmelor europene Saab si Eurofighter au atacat pe trei paliere pe americanii de la Lockheed Martin.
Firmele de PR, angajate de consortiul Eurofighter si compania Saab, au bombardat la foc automat mass-media cu tot felul de analize comparative intre Typhoon si Gripen pe de o parte si F-16 Block 25 second hand pe de alta parte, oferit cu generozitate de Guvernul SUA.
Politicienii din comisiile de aparare ale Parlamentului Romaniei nu au fost nici ei menajati si au inceput sa fie abordati oficial si neoficial pentru a li se explica ce dezastru economic si militar se va abate asupra Romaniei daca vom accepta “carcasele de fier vechi depozitate in desertul Arizona”. Mai mult, parlamentarii romani au fost sfatuiti sa mearga prin Cehia, Ungaria si Polonia sa vada la fata locului cum s-au derulat negocierile si procesul de schimbare a flotei de vanatoare in tarile respective.
La nivel diplomatic si guvernamental au aparut deja primele reactii occidentale care nu fac decat sa inflameze si mai mult atmosefera cu miros de kerosen de la Bucuresti.
Suedezii arunca bomba: 24 de avioane noi cu 1,3 miliarde euro
Guvernul Suediei a plusat si, prin reprezentantii de la Bucuresti, a anuntat ca este dispus sa semneze un acord guvernamental cu Romania in urma caruia firma Saab sa vanda Fortelor Aeriene Romane 24 de aparate Gripen noi, la acelasi pret de 1,3 miliarde de euro cat am da pe avionele F-16 vechi. Mai mult, suedezi isi mentin si oferta de ofsset si se angajeaza sa livreze primele avioane la un an de la data semnarii contractului. Din punct de vedere financiar spun ca pot oferi o perioada de gratie de 3-5 ani.
Americanii lucreaza la nivel inalt
Americanii nu sunt la fel de vizibili in lupta mediatica, preferand sa actioneze mai mult pe canalele politice la nivel inalt, in baza parteneriatul strategic asumat de presedintele Traian Basescu si al acordurilor existente intre cele doua tari. Totul se suprapune peste problemele sociale si economice din Rominia si pentru care Guvernul Boc, aflat in pragul remanierii, cauta solutii disperate.
Achizitia celor 24 de aeronave F-16 ridica totodata intrebari legate de faptul daca Romania isi poate permite avioanele in conditiile in care este lovita de criza si depune eforturi majore pentru a reduce din cheltuielile publice, pentru a se supune cerintelor programului FMI.
In ceea ce priveste FMI, acesta nu a facut comentarii publice asupra preconizatei achizitii de F-16 vechi. In 1997, institutia cu sediul la Washington a reusit sa convinga Romania sa renunte la achizitionarea de elicoptere americane (afacerea Dracula-n.r.), in valoare de 1,4 miliarde de dolari, din cauza constrangerilor bugetare.
Costul mentenantei si echiparii primului lot de 24 avioane F-16 vechi pentru a fi livrate incepand cu 2013 este estimat la 1,3 miliarde de dolari (fara taxe si comisioan), in aceasta suma intrand si pregatirea pilotilor.
Cu toate acestea, Ministerul Apararii Nationale a anuntat ca doreste sa cumpere si 24 de avioane F-16 noi, ceea ce ar insemna alte aproximativ 2 miliarde de euro. Si asta nu e totul. Tinta finala a decidentilor politici de la Bucuresti este aceea de a dota, peste aproximativ 10-15 ani, aviatia militara cu inca 24 de avioane F-35 Joint Strike Fighter. Un efort financiar estimat la peste patru miliarde de euro. La aceste sume se adauga costurile de exploatare si amenajare a bazelor aerine.
Suma finala va sari lejer de 10 miliarde de euro. Bani pe care Romania ii va achita din imprumuturi in urmatorii 20-25 de ani.
Scandalul provocat de aceasta achizitie reprezinta o lovitura data incercarilor Romaniei de a combate reputatia sa privind lipsa de transparenta si coruptia, in conditiile in care suntem singurul stat membru al UE care nu a semnat Codul de conduita din UE pentru achizitiile in domeniul apararii.
Si nu trebuie uitat faptul ca, initial, MApN alocase 4,5 miliarde de euro pentru 48 de aeronave multirol noi noute, iar dupa declansarea crizei economice, cei de la SAAB isi modificasera oferta si se ajunsese la un pret de maxim doua miliarde de euro pentru 48 de aparate noi-noute si offset de minim 100%, iar cei de la Eurofighter acuza Romania ca nu a dorit sa participe la unul dintre cele mai importante programe europene, care se desfasoara intre patru tari: Italia, Spania, Anglia si Germania.
“Ultima oferta adresata de guvernul italian partii romane avea un pret apropiat de cel al costurilor pentru F-16″, a spus Giuseppe Giordo, presedintele Alenia Aeronautica, una dintre companiile care construiesc avionului Eurofighter.
Mecanismul CSAT pentru afacerea cu americanii
Ziuaveche.ro a intrat in posesia unui document care explica in detaliu mecanismul pregatit de Consiliul Suprem de Aparare a Tari si Ministerul Apararii Nationale pentru finalizarea afacerii “F-16 second hand.”
Din acest document rezulta ca “Avionul multirol” a fost definit prin Hotararea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii nr. S-147 din 30 octombrie 2007 fiind program de importanta strategica.
In luna iunie 2005, la nivelul Consiliului de Supraveghere a Cerintelor din MApN au fost aprobate cerintele operationale emise de Statul Major al Fortelor Aeriene pentru achizitionarea a maxim 48 de avioane multirol si a suportului logistic initial.
In luna iulie 2005, Consiliul de Achizitii al Ministerului Apararii Nationale a aprobat studierea conceptului pentru acest program. Agentia de Cercetare pentru Tehnica si Tehnologii Militare, prin Centrul de Cercetari si Incercari in Zbor Craiova, a finalizat elaborarea Studiului de Concept in luna aprilie a anului 2007.
In luna decembrie 2007, Ministerul Apararii Nationale a trimis „Letter of Request” referitoare la achizitia a 24 de avioane F-16 C/D block 52 (nou fabricate) si a 24 de avioane F-16 C/D block 25 (aflate in excedent in inventarul Fortelor Aeriene ale SUA), in conformitate cu reglementarile privind derularea asistentei militare de securitate acordata Ministerului Apararii de catre Guvernul SUA prin „Foreign Military Sales” – FMS.
Urmare a solicitarii Ministerului Apararii Nationale, Guvernul SUA a transmis scrisoarea de oferta si acceptanta (LOA – Letter of Offer and Acceptance) aferenta programului „Avion multirol”. Potrivit proiectului LOA, valoarea achizitiei este de 1,264 mld.USD, fara TVA.
Avioane prin Hotarire de Guvern
Potrivit documentului obtinut de ziuaveche.ro, dupa aprobarea in Parlament a achizitiei „avionului multirol” este necesara parcurgerea urmatorilor pasi conform Programului FMS (Foreign Military Sales):
-Mandatarea MApN in vederea negocierii si semnarii LOA (termen legal 45 zile de la primirea documentului);
-Acceptarea de catre Guvernul SUA a unui mecanism de finantare care sa respecte restrictiile descrise anterior si comunicate oficial;
-Elaborarea si aprobarea unei HG care sa aprobe procedura specifica de achizitie (conform art. 11 lit.b din OUG nr. 34/2004 si Legii nr. 30/1997), proiectul de investitie, modul de selectare a finantatorului, precum si modul de implementare al OUG nr. 111/2006, privind finantarea acestui program;
-Elaborarea Fisei Obiectivului de Investitie;
-Rectificarea Legii bugetului de stat pe anul 2010, in sensul actualizarii Programului de investitii al MApN si, dupa caz, a altor anexe (credite de angajament si credite bugetare);
-Semnarea LOA de catre MApN si a Acordului de administrare a riscului de catre Ministerul Finantelor Publice.
Presedintele Traian Basescu a tinut sa precize intr-o interventie la un post de televiziune ca membrii CSAT au tinut cont de recomandarea armatei. “CSAT-ul a avut optiunea armatei, a adoptat-o, si va si spun de ce a adoptat-o: pentru ca, din punctul nostru de vedere, al civililor, era singura careia ii puteam face fata financiar. Nici acesteia nu-i putem face fata financiar in mod corespunzator, pe exigentele anuntate deja de americani, dar Ministerul Apararii intra intr-un proces de negociere cu Statele Unite pentru ca plata sa se faca esalonat si asa mai departe”, a spus seful statului.
Acest articol a aparut in numarul 1 al editiei tiparite ziuaveche.ro