Acasa Top SecretArmata Primul test cu Dacia Duster Army, în poligonul militar

Primul test cu Dacia Duster Army, în poligonul militar

scris de G. D.
107 afisari

Dacia Duster Army a fost testată de militarii români în poligon, pentru a vedea dacă face față condițiilor reale de luptă. Revista Forțelor Terestre a publicat un „test-drive” cu Dacia Duster Army 1.5 dCi 4×4.

Test drive cu Dacia Duster Army

Test drive cu Dacia Duster Army

Dacia Duster Army a fost prezentată în premieră în cadrul festivităților de defilare de 1 Decembrie, pe șoseaua Kiseleff, în categoria tehnicii de luptă a Armatei Române. Mașina este doar un prototip și a fost construită de Dacia împreună cu alți parteneri, pentru a întruni toate cerințele NATO cerute unui vehicul de luptă.

Fără ca, la această dată, să fie o maşină de luptă din înzestrarea armatei, Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP 4×4, în varianta Army, este prototipul rezultat în urma unei colaborări de trei ani, în care au fost implicaţi reprezentanţi ai companiilor Dacia, Uzina Mecanică Bucureşti, Electro Bit şi specialişti din cadrul Departamentului pentru armamente din Ministerul Apărării Naţionale, scrie Revista Forțelor Terestre, despre rezultele testului din Poligonul de încercări „Mihai Bravu” al Uzinei Mecanice Bucureşti. Aici vehiculul de teren a dat, deopotrivă, „proba de traseu” şi „proba de foc” în faţa jurnaliştilor civili şi militari.

„Plecând de la configurarea de bază a autovehiculelor Dacia Duster Laureate, aflate pe linia de producţie, inginerii au propus personalizarea tehnică a acestora în funcţie de destinaţia specială pe care beneficiarii o doreau. Printre cei care au intrat în relaţia de colaborare au fost specialiştii Departamentului pentru armamente, prin semnarea unui protocol în care s-a expus un set de standarde militare fără de care Dusterul nu putea să se numească Army” scrie Ziua Veche, care citează Revista Forțelor Terestre.

Test drive Dacia Duster Army

Test drive Dacia Duster Army

Colonelul dr. Alexandru Caravan din cadrul Departamentului pentru armamente, a declarat că alături de structura pe care o reprezintă au venit şi specialiştii Agenţiei de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii Militare şi ai Comandamentului Logistic Întrunit. „Iniţial a fost un test drive pe care Dacia l-a propus în 2010 partenerilor din sistemul de securitate, MApN, MAI, SPP, însă numai specialiştii noştri au considerat că este necesară iniţierea unui plan de testare-evaluare a maşinii, la vremea respectivă, de-abia intrată în producţie, pentru a identifica, pe de o parte, performanţele tehnice, iar pe de alta, restrângerile acestuia pentru aplicabilitatea militară. La finele anului 2012 am întocmit un raport de testare în care am expus limitările din punct de vedere operaţional. La finele lunii octombrie 2013, am avut surpriza ca specialiştii de la Dacia să ne prezinte varianta pe care o vedeţi expusă aici, fără turelă, cu parte din probleme rezolvate, adică priză de 12-24V, alimentare exterioară, roll cage care permite răsturnarea maşinii fără să afecteze habitaclul, cabestanul din faţă, cârligul din spate, sistemul de iluminare blackout prin care vehiculul îşi direcţionează luminile către sol, rămânând puţin vizibil din exterior, scuturi de protecţie pentru subansambluri ale vehiculului etc. În viitor, cei de la Dacia vor să extindă capabilităţile autovehiculului, să-l aducă mai aproape de cerinţele pe care armata le are pentru un astfel de produs: ar mai fi nevoie de mărirea sarcinii, de mărirea puterii motorului, de creştere a posibilităţilor de trecere peste obstacole, pante etc. Noi avem ca temă ulterioară să studiem până unde putem să împingem greutatea totală pentru a putea adăuga chituri de protecţie, blindaj. În continuare, avem un protocol semnat pentru a testa şi noua variantă.”

Dacia Duster Army este echipată cu o platformă telecomandată, compusă din sistemul de armament, aparatură de ochire, modul de observare. Platforma este realizată de inginerii Uzinei Mecanice Bucureşti, care au adaptat un echipament din dotarea dragorului de mine pe şasiu de tanc utilizat de Forţele Terestre.

În poligonul din Mihai Bravu s-au folosit numai cartuşe de manevră, mitraliera cal. 7,62 mm fiind manevrată din interiorul maşinii de către un operator prin intermediul unui joystick legat la un calculator integrat cu display touchscreen. Directorul general al Uzinei Mecanice Bucureşti, Gheorghe Ioana, a prezentat contribuţia companiei sale, cunoscute ca „fabrica de tancuri”, în echiparea militară a autovehiculului Dacia Duster, varianta Army: „Platforma teleoperabilă este una din cele cinci versiuni ale echipamentului. Prezenta versiune este una din aluminiu, cu greutate scăzută, fapt care ne-a permis să o montăm pe vehicule de tip Dacia. Nu vă ascund că încercăm să o adaptăm în continuare pentru a o echipa cu armament cal. 12,7 mm şi 14,5 mm.  Avem o solicitare de la Romtehnica să adaptăm o platformă teleoperabilă pentru armament cal. 20 mm.”

Partea elecro-optică a platformei telecomandate aparţine companiei Digital Bit condusă de directorul Bogdan Bărbulescu: „Sistemul are atât capabilităţi de luptă, cât şi de observare, fiind compus dintr-o cameră de observare de zi, o cameră termală şi, opţional, i se poate ataşa un sistem de telemetrare laser care permite aflarea distanţei unui obiectiv faţă de autovehicul. Este o concepţie proprie firmei noastre în care folosim aplicaţii embedded care ne permit să facem orice tip de upgradare şi dezvoltare ulterioară, prin simpla modificare a softului şi nu a hardului. Ce am produs noi poate fi folosit de către Armata Română, însă noi vom promova acest produs şi la export. În echipament avem integrat şi modulul Battlefield Management System, deci avem inclusă partea de comandă şi control, astfel încât angajarea ţintelor să se facă atât prin analiza informaţiilor primite prin aparatura electro-optică, cât şi prin analiza informaţiilor primite de la observatorii avansaţi (înaintaţi). Informaţiile sunt introduse pe harta digitală, urmând ca mai apoi să fie folosite de trăgătorul la mitralieră. Pe acelaşi calculator avem, pe de o parte, ecranul pentru echipamentul de luptă şi, pe de alta, harta digitală cu informaţiile despre amici (forţe proprii) şi inamici.”

În România, firma Renault care deţine producătorul autohton Dacia, are la Titu un centru tehnic numit Renault Technologie Roumanie (RTR), o structură responsabilă cu dezvoltarea vehiculelor, constituită din ingineri care răspund solicitărilor clienţilor prin produse configurate potrivit caietelor de sarcini ale acestora. Unul dintre actorii implicaţi în realizarea şi promovarea în mediul militar al Daciei Duster, varianta Army, este şi Viorel Sălan, managerul general de la Teste şi Servicii – RTR: „Maşina a fost realizată după ce am cules din piaţă exigenţele armatei care acum îşi poate monta echipamentele dorite. Noi nu  am făcut altceva decât să prezentăm un autovehicul adaptat. După ce s-a făcut testarea, noi am răspuns la chestionarul pe care ni l-au dat reprezentanţii armatei, spunându-le că autovehiculul nu are echipamentele solicitate, dar că le poate permite prin montarea lor de către carosierii noştri. De altfel, carosierii români şi francezi lucrează la un proiect prin care pe Duster să poată fi adaptate chituri de protecţie suplimentare”.

Texte și imagini preluate din Revista Forțelor Terestre

55 comentarii

digital 23-12-2013 - 16:56

110 CP pentru un jeep militar, fără blindaj și protecție personal la o tonă jumate fără echipamentele speciale și fără echipajul de deservire-șofer-trăgătorul de pe armamentul de bază și cel puțin doi specialiști funcție de dotare și specificul tehnicii care este amplasată pe el+ materialele și armamentul individual al fiecărui membru al echipajului!
nu mai vorbesc de unitățile de muniție care sunt la purtător pentru mitralierele grele!
o să vă trebuiască un remorcher în condiții grele de teren și vreme, ca să o tractați!
vai de viața voastră dar mai ales de a ălora care vor fi în pielea echipajului!

ValVerde 23-12-2013 - 17:01

Dar gindeste-te ce viteza prinde in cadere libera !

(Turela aia de desupra oare n-o transforma in Hopa-Mitica???)

Titircă Inimăbună 23-12-2013 - 18:11

ACEASTA E DACIA-PUNGESTI

Modelul a fost comandat de Chevron, pentru patrulare in lungul liniilor de conducte. Pai ce credeati voi, ca ei sapa ici si colo numai?

ValVerde 23-12-2013 - 18:22

Patruleaza in sus si-n jos sa-i mai distreze pe protestatari. Altfel incep sa se amuze darimind garduri si ridicind troice portabile.

Dati cu pietre-n Dustres sau go frack yourselves.

Titircă Inimăbună 23-12-2013 - 18:57

Astia e smecheri si nu spune, dar se vede cat de colo din poze – are stergatoare antioua!

ValVerde 23-12-2013 - 19:51

Aveti bani ca sa aruncati cu mincare in Aparatorii Patriei !
Pentru asta ceri donatii ?
Ca sa cumparati oua si sa dati dupa productia romaneasca de automobile ?

Citi bani ati strins luna asta si cite oua va pueti cumpara?
Dar sa numarati bine ouale si sa le dati la cei antrenati cu aruncatul.
Sa faceti ca fiecare ou sa conteze !!
Ca nici asa, draga, dai dupa Duster si-l lovesti pe Huhu din greseala…risipa de oua bune, unde mai pui ca poti sa-i spargi si capul….

UnUL 25-12-2013 - 08:45

Bășinel, în loc să umbli cu colindul, tu umbli cu sictirul. Puțină decență de Sfântul Crăciun, totuși !
Sărbători fericite și ție. Și, indiferent ce mârlănii vei mai debita pe forum, AZI nu-ți voi răspunde.

UnUL 25-12-2013 - 10:25

Mai discutăm mâine; azi e Crăciunul, dacă încă nu ai aflat.

Antibasistul 28-12-2013 - 07:03

Esti fara minte ca Mobutu Seseseko!

Titircă Inimăbună 23-12-2013 - 17:11

@ Tomi

Bai Tomi, bai! M-am uitat la Merkava 4 asta al vostru. Pai ce tranc mai e si asta, cu un guguloi la mijlocul tevii, trebuia neaparat sa o innodati din doua bucati?

Deci ma uit la Merkava 4 si nu-mi place ce vad, e turtit dar nu poate lansa drone, nu are celule solare, nu are si motor electric mic pentru manevrele pe loc, nu trage in tandem cu alte tancuri, si are numai sisteme optice locale de tintire. Trebuie musai redesenat, asa nu mai merge!

salut 23-12-2013 - 17:13

Pai exact cu asta se ocupa Tomica. Il redeseneaza de vreo 15 ani, dar tot a castravete arata pe planseta aia a lui, d-aia nu a intrat in productia de serie.

Ad 24-12-2013 - 21:03

Ati vrea voi sa vina Tomi sa va deseneze tricicleta.

tomi 24-12-2013 - 23:39

@Ad, buboiul ala din mijlocul tevii, are nu putina importanta. Am avut ocazia acum vreo 12 ani sa proiectez fix o tevuca de aceea dar era de tun, nu de tanc, productie al firmei Soltam, care vindea tunul si linia de fabricatie Indiei. Pe vremea aceea proiectam inca pe o programa mai veche Cimatron, chiar in anul acela am fost trimis la un nou curs de SolidWorks pe care lucrez de atunci din 2000. Deci ca sa nu te innebunesc prea mult cu buboiul ala, are anumite roluri critice. Ai auzit poate de tevi de tun si tanc ce plesnesc sau chiar explodeaza. Acel „buboi” este chiar jucaria care are un rol de a absorbi suprapresiunea din teava si da un mic efect de amortizor de soc.
Si acum sa ai sarbatori fericite si un Craciun placut si imbelsugat, amice.

digital 25-12-2013 - 01:12

ce vorbești băi pulette?!
Ai auzit poate de tevi de tun si tanc ce plesnesc sau chiar explodeaza. Acel “buboi” este chiar jucaria care are un rol de a absorbi suprapresiunea din teava si da un mic efect de amortizor de soc…………………….

poate ai vrut să zici cretinule………..Ţeava dispune de un manşon termic pentru a preveni schimbările de temperatură care afectează precizia.
hai marș!

tomi 25-12-2013 - 03:04

Digital, se vede ca ai facut armata la grajdurile cavaleriei, spalai kurul cailor si curatai balerga ca supliment de functie.
Ba vita citeste ce este „buboiul”- am folosit termernul utilizat de @Ad ca sa nu-i imbuib capul cu termeni ce nu-i cunoaste.
http://ro.wikipedia.org/wiki/Tanc

Tunul tancului Merkava IV (văzut de sus, din turelă) este acoperit cu o protecţie termică. La mijlocul țevii se află extractorul de fum. Ce legatura are izolatia termica a tevii care este pe toata lunginea tevii si burduful central care este fix ce i-am explicat lui Ad. Apropo, loaza, tu cind ai proiectat ultima data o teava de tun?

BULA 25-12-2013 - 05:54

Tov. Tomi, mai povesteste-ne domnule cum era la Secu, unde ai lucrat matale atata vreme.

salut 25-12-2013 - 10:53

Lasa mai tomica. Ai avut ocazia sa taci, dar ai ratat-o. Prima data ai spus ca „are un rol de a absorbi suprapresiunea”, total atehnic, dar exact in spiritul fuduliei care te caracterizeaza.
Apoi, probabil cu ajutorul luii Google, te-ai apropiat de adevar.
Intr-adevar, gogoloiul ala are rolul de „extractor de fum” – nu „amortizor de soc” nu „absorbant de suprapresiune” si alte chestii d’astea de proiectant de castraveti cu coada.

EXTRACTOR DE FUM si atat!
In cuvinte simple, guguloiul ajuta ca evacuarea gazelor arse sa se faca pe la gura tevii si reduce scaparile pe la camera de incarcare a proiectilului (deci in turela), scapari care viciaza atmosfera respirabila in acest spatiu inchis.

Iata fisa elecronica pentru patentul de inventie :

http://www.docstoc.com/docs/47130964/Gun-Bore-Evacuation—Patent-5404789

Ad 25-12-2013 - 11:54

@salut: Romania nu mai are nici o fabrica de tancuri asa ca am ajuns ca africanii lui Mogutu care sareau intr-un picior cand vedeau o motocicleta! Am avut dar au venit geniile de dreapta si au taiat totul.

digital 25-12-2013 - 12:28

las că ne rezolvă cerceșătorul-tomi cu buboaiele lui!
îți dai seama când o-ncepe ăla să strige:„ ia buboiul, neamule!”?!

ValVerde 23-12-2013 - 17:16

Nu are scaune rabatabile, geamurile se dau jos cu manivela, nu cu butonu’ electric ca la Duster, si ii cam patineaza ambreiaju’
Ca sa nu mai vorbim de scrumiere, ca-ti termini tigarea pina o gasesti intre obuze si raftul cu sufertasul echipajului.

Titircă Inimăbună 23-12-2013 - 17:20

Multe tancuri trebuie sa traga in pozitii fixe (nu in alte tancuri). Pai nu-i pacat sa tragi cu ditamai teava? Daca pui rotite si un mic motor la un lighean cu dinamita si il telegidezi la palestinianul de dupa zid, nu-i mai eficient?

ValVerde 23-12-2013 - 17:23

Cum sa traga in alte tancuri !??
S-ar putea sa riposteze.

Titircă Inimăbună 23-12-2013 - 17:32

Le pune Mossadul praf de prostie pe covorase, ca altfel nu se poate explica.

ancuta 27-12-2013 - 19:37

Vale,
Esti prea „mofturos”!
Tu esti invatat cu confortul, cu siguranta, cu motoare puternice …

Asta-i pentru dorobantii cu teasta groasa ca sa le incapa sub sapca marimea 48-50. Fara pretentii, fara „mofturi”! Creiere marunte, gaunoase, spongiozitate ridicata …

remus 25-12-2013 - 12:49

Si ce daca nu e buna? E cel putin scumpa si e pe bani publici.

ancuta 27-12-2013 - 19:27

In trei ani, cercetarea stiintifica si colaborarea tehnologica a specialistilor din domeniul apararii nationale de pe intinsul teritoriului national au scos o m(b)asina (telectualii ii zic part!).
E normal ca la o asemenea realizare sa-ti pui niste intrebari (asa fac oamenii).
Adicatelea cum dracu’ „a fost construită de Dacia împreună cu alți parteneri, pentru a întruni toate cerințele NATO cerute unui vehicul de luptă”?
Te intrebi si te crucesti de cum va arata un vehicul de lupta. Probabil ca „luptele” se vor a fi ceva de genul paint-ball-ului!
Da. Pentru asa ceva e buna m(b)asina asta.

- - प्रिंस Parpanghel Carpathian LORD 27-12-2013 - 21:16

Adresă BUZGAU AUREL OCTAVIAN
ALEEA HERCULANE, Nr. 3, Loc. CLUJ-NAPOCA, Jud. CLUJ, Cod poştal: 400412 Imagine din satelit

UnUL 27-12-2013 - 21:18

? ? ? ? ? ? ? ? ? ? !!

UnUL 27-12-2013 - 21:33

E un țigan pe forum care de-o vreme-ncoace
În loc să se închine mereu lui Căcărău
E obsedat de-un nume : Octavian Buzgău
Și-obsesia aceasta ca un buboi îi coace.

Te „buzgăiește”, vere, dacă îți cade bine;
Eu nu am nicio treabă cu-a tale aberații.
Continuă pe forum să-ți deversezi rahații
Căci bine voi mai râde de vorbele-ți cretine.

urbos 27-12-2013 - 23:20

Muistule, pana pe 30 esti PA.

UnUL 27-12-2013 - 23:32

Pe 30 ce, Buboșel? Și „ești PA” în ce limbă e?
Mai nou ai devenit ecoul lui Parpanghelaș? Parcă nu vă iubeați așa de tare până acum.

urbos 27-12-2013 - 23:47

Dispari duhoare!

UnUL 28-12-2013 - 00:16

Tâmpiți, lichele și nebuni în fașă
S-au adunat sub flamura USL-așă
Nimic nu au comun; îi leagă doar
O adorație făr’ de hotar
Față de Ponta și de Căcărău.
Ei nu-nțeleg că țara merge rău,
Că guvernații fură tot ce pot,
Că ne conduce-un mitoman netot
Ce se-mpănează cu un doctorat furat,
Că într-un an mai totul s-a stricat,
Justiția că ei vor s-o supună
Și doar hoția USL-inoasă merge strună,
Că vom ieși din Europa și
Ne-om îndrepta cu pași rapizi spre CSI.
Nătângii însă nu-nțeleg nimic,
Nu văd că țara-ntreagă e pe dric,
Aplaudă „măreața” guvernare
Și USL-ului i-aduc cântare
Iar din a lor prostie infinită
Se vor trezi c-o țară pustiită
Și prea târziu atunci vor înțelege
Că doar ce-au semănat ei vor culege.
Înjur-acum ca vidanjorii beți;
Atunci s-or da cu capul de pereți.

UnUL 27-12-2013 - 23:34

O poezioară cu dedicație pentru haita USL-inoasă:
HORA PROSTIRII

Hai sa dam mana cu mana
Cei cu vid in capatana
Sa-nvartim hora prostiei
Pe strazile Romaniei

Noi vrem PDL sa piara,
Piara Basescu din tara !
Dar de ce ? Pai naiba stie
Dar racnim in veselie !

Pensionare, mai vecine,
Vino sa injuri cu mine
La-alocatii cu marire
Si la pensii cu sporire.

Unde-i unul nu-i putere
La sporire de lovele
Unde-s doi prostia creste,
Guvernul ne miluieste.

Si-om vota cu USLeu
Ca sa ne mai dea un leu,
Si de nu ne-or da nici ei
Praf i-om face pe misei.

Amandoi avem un nume
Putin ne pasa de lume
Eu ti-s frate pana ce
Ne-or creste lefurile.

Putin ne pasa ca-i criza
Ca ne dam foc la valiza
Tara s-o vedem pe dric
De primim un firfiric.

Vin pe uliti cu grabire
Ca sa ragem in nestire
Si sa blocam drumul mare
Cu a noastra adunare.

Si sa vada lumea mare
Intr-o zi de protestare
Hora noastra cea tampeasca
In piata romaneasca.

UnUL 28-12-2013 - 00:16

Ancuța, cred că te plagiază cineva.

ancuta 28-12-2013 - 00:24

Acum am observat unde „s-a dus” postarea!
🙂
I-o pusesem scarnei, la ‘Dispari duhoare!’

Am vazut ca se mai intampla sa „sara”.
Cred ca nu-si au locul scuzele.
Totusi, desi nu cred ca vina mi-ar apartine, ca gest cavaleresc (atitudine considerata complet deplasata pe acest forum) te rog sa accepti scuzele mele.

UnUL 28-12-2013 - 00:25

D-apoi nu-i niciun bai, cum se spune pe la noi prin Ardeal!

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult