Acasa Top SecretArmata Viitorul proiectului Joint Strike Fighter

Viitorul proiectului Joint Strike Fighter

scris de D.S.S.
7 afisari

Prestigioasa revistă britanică „The Economist”, a publicat un editorial foarte interesant care detaliază câteva dintre problemele majore ale controversatului proiect F-35 Joint Strike Fighter.

Viitorul proiectului Joint Strike Fighter

Potrivit publicaţiei brtitanice, „America ar trebui sa reducă comenzile pentru noile sale avioane de luptă întârziate şi costisitoare – şi să cheltuiască pe echipamente mai folositoare. La vremea respectivă, părea o idee bună. În 2001, când Lockheed Martin a câştigat contractul pentru dezvoltarea a ceea ce a devenit cunoscut sub numele F-35 Joint Strike Fighter, scopul era să se producă un avion tactic relativ ieftin, cu capabilitate „stealth” de evitare a radarelor, care să înlocuiască cel puţin patru alte tipuri de avioane aflate în serviciu. Cel mai mare program militar din istorie nu urma doar să constituie coloana vertebrală pentru flota de avioane de luptă a Americii pe următorii 50 de ani, ci să aducă şi vânzări de la cei mai apropiaţi aliaţi ai Americii. Cel puţin 3.000 de F-35 urmau să fie comandate de la început (mai mult de 2.400 doar de America). Urmau să rezulte economii uriaşe din punctul de vedere al eficienţei, iniţial din amploarea cifrei de producţie, şi mai apoi de la modelul Southwest Airlines de a folosi doar un tip de bază de avion pentru 90% din flotă. Livrările de avioane operaţionale urmau să înceapă în 2010.

Un deceniu mai târziu, lucrurile par mai puţin roze. F-35 se pare că nu va intra acum în serviciu înainte de 2016; costurile de program s-au ridicat la peste 380 miliarde dolari; costul mediu al fiecărui avion aproape s-a dublat; iar Pentagonul consideră acum că F-35 va fi cu o treime mai scump de operat decât avioanele „de înlocuit”, cu costuri de durată a vieţii de 1 trilion de dolari (o mie de miliarde). Senatorul John McCain numeşte proiectul „un tren deraiat”. Chiar şi susţinătorii săi, cum ar fi Robert Gates, fostul Secretar al Apărării care a fost obligat să restructureze programul anul trecut, sunt de acord că numărul de avioane va trebui să fie redus.
Ce e de făcut? Răspunsul radical ar fi să se abandoneze întreg programul F-35. Dar e prea târziu pentru asta: ar însemna ca America să se sprijine pe versiuni modernizate de avioane, bazate pe concepţii vechi de 40 de ani. Cu toate acestea, dimensiunea uriaşă a comenzii planificate pentru ceea ce va fi aproape cu siguranţă ultimul avion de lupta cu pilot al Americii nu are sens şi (comanda) ar trebui redusă.

Pe mare şi în aer – dar cu o rază de acţiune relativ mică

F-35 are viitorul incert

În ce priveşte versiunile pentru forţele aeriene şi navale ale F-35, dezbaterea este mai nuanţată. Deşi este un avion mult mai capabil decât cele pe care le înlocuieşte, s-ar putea să nu se dovedească suficient de util pe o perioadă suficient de mare ca să justifice dimensiunea comenzii planificate. Analiştii pun sub semnul întrebării că ar fi atât de „stealth” (invizibil) pe cât se susţine, precum şi capacitatea sa de a penetra cele mai bune sisteme de apărare aeriană viitoare. Iar pentru a fi pe cât de „stealthy” (invizibil) pe cât este acum, F-35 nu poate să transporte decât două rachete aer-aer. Şeful serviciului de dominaţie aeriană din Comandamentul de Luptă Aeriană spune că „se trezeşte cu sudori reci” când se gândeşte la el.
Raza de acţiune a F-35, de circa 600 mile (1.000 km) este o altă problemă. Adversarul potenţial care va domina planificarea militară americană timp de decenii de acum încolo este China. Chiar şi acum, China cumpăra arme, cum ar fi rachetele balistice anti-navă de mare precizie, care vor împinge portavioanele americane afară, în vestul Pacificului, mult dincolo de raza de acţiune a F-35 navale. Cu toată sofisticarea sa, împotriva unui oponent „aproape egal”, F-35 s-ar putea să nu poată să se achite de sarcina pentru care a fost conceput la fel de bine ca avioanele fără pilot din următoarea generaţie şi ca rachetele hipersonice de croazieră. S-ar putea chiar să se dovedească depăşit doar la câţiva ani după ce va intra în serviciu. Într-o perioadă de reducere a bugetelor de apărare, costul uriaş al F-35 şi afecţiunea şefilor de servicii pentru supersonicele iuţi, pilotate de băieţi curajosi nu ar trebui să fie lăsate să împiedice dezvoltarea unor sisteme de arme mai capabile.”
Sfatul celor de la  „The Economist” : Tăiaţi numărul avioanelor F-35 şi cheltuiţi banii pe asta.

1 comentariu

YAAKOV 20-07-2011 - 07:00

Lasati ca o sa cumpar eu cateva avioane de tipul asta, sa le pun la intrarea in universitate, cum au facut unii de la Iasi cu un IAR93, sa vina candidatii buluc sa se inscrie si sa nu mai fim ca acum, cu 8 inscrisi pe 80 de locuri.

http://www.flugzeuginfo.net/acimages/j22_roelreijne.jpg

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult