Inchisorile CIA – Reloaded. România, acuzată din nou de Amnesty International DOCUMENT | Ziua Veche
Acasa Exclusiv ZiuaVeche.roDosare Ultrasecrete Inchisorile CIA – Reloaded. România, acuzată din nou de Amnesty International DOCUMENT

Inchisorile CIA – Reloaded. România, acuzată din nou de Amnesty International DOCUMENT

scris de Ziua Veche
11 afisari

.România revine din nou în atenţia ONG-urilor internaţionale cu un subiect care a ţinut ani de zile prima pagină a publicaţiilor din întreaga lume: închisorile CIA. Mai precis, potrivit unui raport publicat de Amnesty International, “Secret dezvăluit: Dovezi ale complicităţii Europei în predarea şi detenţia secretă” (Open secret: Mounting evidence of Europe’s complicity in rendition and secret detention) opt ţări europene (Germania, Italia, Lituania, Macedonia, Polonia, România, Suedia şi Marea Britanie) sunt băgate în oala complicităţii cu CIA în privinţa detenţiilor ilegale şi torturilor, în programele secrete de luptă împotrivă terorismului. CITIŢI aici RAPORTUL AMNESTY International.


Amnesty International menţionează şi implicarea autorităţilor britanice în detenţia şi maltratarea străinilor în Regatul Unit şi în care ar fi implicate şi serviciile de informaţii, beneficiind de complicitatea guvernului german, în arestarea sirianului Muhammar Zammar, interogat în timp ce era deţinut ilegal. Despre Italia, documentul informează că a eliberat agenţi italieni cu acoperire diplomatică, acuzaţi că l-au torturat pe Abu Omar, expulzat ulterior cu forţa în Egipt. Amnesty International îşi exprimă regretul că aceste ţări nici măcar nu şi-au recunoscut faptele şi poartă în continuare responsabilitatea pentru tortură, detenţie ilegala şi dispariţii forţate. 

 

Amnesty International: România, dezminţiri neverosimile în mijlocul acuzaţiilor 

“Noi dovezi ale implicării României în programele CIA de reţinere şi detenţie ilegală au ieşit la iveală în luna iulie a anului 2010, atunci când poliţia de frontieră poloneză a făcut publice informaţii legate de un ‘transport special’ care a decolat în septembrie 2003 din Polonia, cu destinaţia România. În ciuda informaţiilor publice apărute constant în legătură cu eventuala reţinere, într-un centru secret din România, inclusiv relatări în presă ce includeau declaraţii ale unor foşti oficiali americani, guvernul român a continuat să nege orice implicare în astfel de programe controvresate ale CIA”, se precizează în raportul Amnesty International.

 

“La începutul anului 2005, România a fost identificată şi indicată că ar fi adăpostit un centru de detenţie special al CIA (…) Comisia Europeană a trimis, la un moment dat, o scrisoare autorităţilor române, cerând informaţii suplimentare. Citând concluziile unei investigaţii conduse de instituţii guvernamentale, desfăşurate în 2005, dar şi concluziile Comisiei de specialitate din Senat, din 2007, autorităţile române au răspuns Consiliului Europei şi Uniunii Europene, negând vehement orice implicare în programul secret de reţinere şi detenţie”, se mai precizează în raportul AI.

Amnesty Internaţional îşi continuă raportul, precizând că, la sfârşitul anului 2008, au apărut noi dovezi – din diferite surse – de implicare a României în cazul “închisorilor CIA”. Şi continuă cu dezvăluirea publicată de New York Times, (la mijlocul lunii august 2009) privind “închisoarea secretă a CIA, din mijlocul Bucurestilor”. Drept răspuns, autorităţile româneşti au reiterat poziţia prin care neagă implicarea, precizând că au cooperat ‘cu bună credinţă şi transparenţă totala’ în ceea ce priveşte investigaţiile intrenationale”, se mai afirmă în Raport. 

N313P şi informaţiile politie de frontieră din Polonia 

“Într-o notă verbală adresată experţilor ONU, datată 27 ianuarie 2010, autorităţile române au negat în continuare faptul că avioane transportând deţinuţi au aterizat pe teritoriul naţional şi că deţinuţii ar fi fost plasaţi în centre secrete de detenţie (…) Documentele desecretizate de poliţia de frontieră poloneză în iulie 2010 indică faptul că Boeing-ul 737, cu numărul de înregistrare N313P”, a ajuns în Polonia pe 22 septembrie 2003, fără pasageri, dar, de pe aeroportul Szymany, a plecat cu cinci pasageri către Bucureşti. 

“În luna august 2010, Associated Press, citând, sub protecţia anonimatului, foşti şi actuali oficiali, transmitea că există informaţii care ar confirmă faptul că Khaled Sheikh Mohamed, presupusul ‘creier’ al atentatelor de la 11 septembrie, a fost transferat în jurul datei de 22 septembrie 2003, la bordul unui Boeing 737, de la Szymany, Polonia, către ‘Britelite’ un nou centru de detenţie din Bucureşti, România”, se arăta în raportul Amnesty International. Mai mult, Raportul precizează că, la cunoscutul centru de detenţie din Guantanamo Bay, au ajuns, pe 24 septembrie 2003, şi “celebrii” Abu Zubaydah, Abd al-Rahim al-Nashiri, Ramzi Binalshibh şi Mustafa al-Hawsawi. Aceştia au fost aduşi cu acelaşi Boeing 737, N313P, care, anterior, a avut mai multe escale, inclusiv în Polonia şi România. “Citând, sub protecţia anonimatului, oficiali din serviciille secrete americane, Associated Press a mai transmis din nou, în luna octombrie 2010, că Abd al-Rahim al-Nashiri a fost deţinut, în secret, în România”, continuă Amnesty International. 

Recomandările Amnesty Interntional 

“Amnesty International face un apel către autorităţile române de a se alinia urgent statelor din cadrul Uniunii Europene angajate în procesul de aflare a adevărului privind rolul CIA în programele – de după 11 septembrie 2001 – de reţinere şi detenţie ilegale. Dezvalurile din 2009 şi 2010 privind presupusă complicitate a României cu programele secrete CIA necesită o implicare a autorităţilor guvernamentale române în demararea unei investigaţii depline, imparţiale şi independente privind rolul lor în aceste operaţiuni”, precizează Raportul Amnesty International. 

Închisoare CIA se află pe o stradă intens circulată din Bucureşti? 

La mijlocul lunii august 2009, New York Times scria că una dintre închisorile secrete ale CIA s-a aflat într-o clădire renovată situată pe o stradă intens circulată din Bucureşti. CIA a cerut, în martie 2003, liderului unei baze a agenţiei în Europa să coordoneze construirea unor închisori secretein care să fie plasaţi câte cinci-şase dintre cei mai periculoşi terorişti din lume în mai multe state, printre care şi România. Kyle D. Foggo, în perioada repsectiva şef al uneia dintre principalele baze de aprovizionare ale agenţiei în Europa (Germania), cunoscut ca Dusty, trecea drept mare amator de trabuc şi burbon, capabil să piloteze un avion către orice destinaţie din lume sau să obţină arme, alimente sau bani la cererea CIA. El a acceptat ulterior detaşarea în cadrul unei misiuni de spionaj în Afganistan şi Irak.

Foggo ar fi supervizat construirea a trei centre de detenţie, fiecare construit pentru a găzdui cinci-şase deţinuţi, potrivit unor foşti oficiali CIA. Una dintre inshisori era o clădire renovată de pe o stradă intens circulată din Bucureşti, o alta era situată într-o regiune izolată din Maroc şi o a treia în afara unui oraş din fostul bloc sovietic, au precizat sursele. Clădirile erau construite la fel pentru ca deţinuţii să nu îşi dea seama unde anume se află.

Despre existenţa reţelei de închisori secrete pentru membrii al-Qaida se ştia de mult, dar detalii cu privire la modul de construire, locaţie şi administrare au fost dezvăluite de foşti oficiali ai agenţiei, scria New York Times. Aceste închisori aveau să devină un element foarte important al programului administraţiei George W. Bush împotriva terorismului.Foggo, care executa o sentinţă de trei ani într-o închisoare din Kentucky, lucrase cu ofiţeri, ingineri şi angajaţi ai CIA la construirea închisorilor şi folosea materiale disponibile local, potrivit oficialilor. În vârstă de 55 de ani, bărbatul a refuzat să dezvăluie informaţii clasificate legate de program şi nu a fost acuzat de abuzuri în legătură cu închisorile secrete, ci numai de prejudicierea agenţiei în schimbul unor foloase personale. Înainte de a părăsi CIA, în 2006, el devenise al treilea în ierarhie, dar performatele sale au lăsat foarte mult de dorit, scria Mediafax. 

Avionul-închisoare al CIA – povestea din 2005 

România se regăseşte pe lista statelor contactate de CIA în vederea înfiinţării unor baze secrete de detenţie pentru interogarea suspecţilor Al-Queda, afirma Human Rights Watch, în anul 2005. Implicarea Bucureştilor în programul de detenţie desfăşurat de agenţia americană de informaţii în afara graniţelor SUA rezultă în urmă publicării traseului de zbor al unei aeronave folosite de CIA la transportarea deţinuţilor suspectaţi de terorism. Printre escalele efectuate de aparatul de zbor Boeing 737, în ianuarie 2004, figurează şi cele de pe aeroporturile din Capitală şi Timişoara. Urmând exemplul statelor asociate cu operaţiunile CIA, autorităţile române, in frunte cu Presedintia, negau orice implicare. Peste ocean, Administratia Bush evita comentariile pe marginea dezvaluirilor din Washington Post, potrivit carora ar detine baze de detentie in strainatate, fara a nega, insa, explicit existenta acestora, scria, in noiembrie 2005, ziarul ZIUA, sub semnatura lui Doru Dragomir şi Marius Bâtcă. 

Misterul N313P 

.In 2005, Human Rights Watch ajunsese la concluzia ca, in Romania, exista inchisori secrete folosite de CIA, dupa studierea documentelor de zbor ale unui avion Boeing 737, cu seria N313P, care, in 2003, ar fi aterizat la Constanta venind direct de la Kabul, sustinea The Independent. Ancheta organizatiei pentru drepturile omului s-a concentrat asupra documentelor de zbor ale aparatului Boeing 737, identificat ca fiind folosit de CIA pentru transportarea suspectilor de terorism in afara granitelor Statelor Unite. De asemenea, pe 28 februarie 2005, revista americana Newsweek a publicat traseul de zbor al aceluiasi avion, printre escalele facute de aparat in ianuarie 2004 figurand si cele de pe aeroporturile din Timisoara si Bucuresti.

Conform planurilor de zbor, CIA a folosit un avion Boeing 737, cu indicativul N313P, in cadrul unui sistem strict secret care permite transportarea detinutilor in diverse baze de interogare din intreaga lume. In noimbrie 2005, cotidianul polonez Gazeta Wyborcza, citat de EU Observer, afirma ca un avion-inchisoare al CIA a aterizat la baza aeriana de la Szymany, din nord-estul tarii, in august 2003. Sursele citate sub acoperirea anonimatului de publicatia poloneza identifica avionul CIA ca fiind o aeronava Boeing 737 cu numarul N313P.

Avionul Boeing folosit de CIA pentru transportul detinutilor (N313P) a apartinuse, pana la momentul aparitie articolului din ZIUA, firmei Premier Executive Transport Services din Massachusetts, SUA. El a fost preluat, ulterior, de Keeler and Tate Management si a fost rebotezat N4476S. Pe Internet, exista mai multe fotografii ale aeronavei (sub ambele indicative), din perioada 2003-2005, pe mai multe aeroporturi din lume.

Newsweek a obtinuse, atunci, informatii despre cursele avionului pentru perioada decembrie 2002 – 7 februarie 2005, printre escale numarandu-se, in decursul timpului, Libia – unde administratia americana a desfiintat programul nuclear secret al lui Muammar Kadhafi – si Iordania – unde ziarul israelian Haaretz afirma ca sunt detinuti membri ai conducerii Al-Queda. La randul sau, CBS dezvaluia ca a identificat mai mult de 600 de curse aeriene efectuate de avionul Boeing 737 (N313P) al CIA. Printre sursele citate de CBS se numara si Michael Scheuer, fost angajat al centrului antiterorist al CIA, unde a creat unitatea specializata pentru urmarirea lui Osama Ben Laden. El declara ca programul de transferare a suspectilor in afara tarii a fost creat in perioada administratiei Clinton, initial operatiunile fiind autorizate de Consiliul National de Securitate si de oficiali din Congres. Pentru aplicarea programului, a fost creata o flotila de avioane autorizate sa aterizeze la orice baza militara americana din lume.

CBS a reusise sa identifice 600 de curse aeriene ale aparatului N313P, efectuate in 40 de tari. Zborurile avioanelor CIA au sporit numeric semnificativ in timpul mandatului presedintelui George W. Bush, dupa 11 septembrie 2001. Avioanele stationeau la o baza din North Carolina, principalele destinatii (n.red. – potrivit informatilor obtinute in 2005) fiind Iordania (30 de curse), Afganistan (19 curse), Maroc (17 curse), Irak (16 curse), dar si Egipt, Libia, Guantanamo. De asemenea, o destinatie care apare frecvent in jurnalele de bord ale avioanelor este Taskent, capitala Uzbekistanului, tara care are reputatia de a folosi tortura in inchisori.

Folosindu-se de aceste informatii, HRW preciza in 2005 ca, in septembrie 2003, avionul N313P a efectuat o cursa directa de la Kabul la Szymany, aeroport situat in apropierea orasului polonez Szczytno, la nord de Varsovia, unde se afla si o baza de antrenament a serviciilor de informatii poloneze. De aici, avionul ar fi decolat direct spre baza aeriana Mihail Kogalniceanu, de langa Constanta, sau Bucuresti. 

2004: Rutele N313P  

Potrivit Newsweek, avionul Boeing 737, avand indicativul N313P, a plecat din Washington in data de 16 ianuarie 2004, facand escale la Shannon, in Irlanda (17 ianuarie), la Larnaca, in Cipru (21 ianuarie) si la Sale, in Maroc (22 ianuarie). Ulterior, aparatul a ajuns la Kabul si apoi la Alger (22 ianuarie), pentru ca in data de 23 ianuarie sa ajunga la Palma de Mallorca, de unde a plecat spre Skopje, in Macedonia. A doua zi, 24 ianuarie, avionul a decolat spre Bagdad si, in aceeasi zi, a ajuns din nou la Kabul. In data de 25 ianuarie, avionul ar fi facut escala la Timisoara, ajungand a doua zi (26 ianurie) la Bucuresti, de unde a decolat spre Palma de Mallorca. La 28 ianuarie, avionul a plecat spre aeroportul Dulles din Washington. Revista Neewsweek afirma ca aceste dovezi demonstreaza existenta unui sistem penitenciar global nevazut, unde sunt interogate persoanele suspecte de terorism.

Conform unor date puse la dispozitie de autoritatile aeronautice europene, avionul Boeing 737 a aterizat la Skopje la 23 ianuarie 2004, venind din Mallorca si plecand in aceeasi noapte. Planul de zbor arata ca avionul a aterizat a doua zi la Bagdad, de unde a plecat la Kabul, in Afganistan, in data de 25 ianuarie. Conform Administratiei Federale a Aviatiei, avionul era detinut, in acea perioada, de Premier Executive Transport Services, o fosta companie cu sediul in Massachusetts, despre care sursele Newsweek din cadrul serviciilor de informatii afirma ca ar fi putut fi o acoperire pentru CIA. Dezvaluirile Newsweek au venit la aproape o luna dupa ce organizatia britanica “Institute for War and Peace Reporting” a relatat povestea unui cetatean german rapit de CIA la sfarsitul lui 2003, la Skopje. Misteriosul avion Boieng 737-7ET BBJ, cu numarul de imatriculare N313P, apartinand companiei Premier Executive Transport Services, nu aparea oficial ca ar fi operat pe nici un aeroport din Romania. Iulian Idolul, directorul general de la Aeroportul Traian Vuia din Timisoara, declara in 2005 ca, in urma verificarilor facute, in arhiva, nu apare nici o mentiune ca vreun avion al companiei Premier Executive Transport Services ar fi operat in 2004 pe aeroportul din Timisoara. Acelasi raspuns a venit si din partea Aeroportului Henri Coanda (Otopeni). Titus Cazacu, director in cadrul Aeroportului Mihail Kogalniceanu, a refuzat sa ofere, la vremea respectiva, orice amanut in legatura cu acest subiect. 

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult