Acasa Zvonul Zilei Mortul e de vină. Ziua Veche nu crede !

Mortul e de vină. Ziua Veche nu crede !

scris de Doru Dragomir
62 afisari

Cauza prăbuşirii avionului MiG 21 Lancer, pe 1 noiembrie 2010, în apropiere de Câmpia Turzii, accident în urma căruia cei doi piloţi au murit, ar fi o eroare umană, relevă raportul comisiei de investigaţie tehnică, acesta indicând că ultima manevră nu a fost executată la altitudinea prevăzută.

MiG21 Lance-R

MiG21 Lance-R

Locotenent-colonelul Liviu Lascu, procuror militar la Parchetul Militar Cluj, a declarat că ultima activitate de zbor a avionului – adică urcarea la verticală, răsturnarea şi revenirea – s-a făcut la o altitudine mai joasă decât prevăd manualele de zbor.

 Ce nu scrie în raport şi nu o să apară niciodată într-un document oficial sunt următoarele informaţii:

Căpitan-comandorul Laurenţiu-Nicolae Chiriţă şi căpitan-comandorul Sorin-Traian Avram, care şi-au pierdut viaţa în accidentul aviatic de la Câmpia Turzii, nu au făcut decât să execute ordinul unui general aflat în turnul de control al aerodromului de la Luna.  

În perioada 25 octombrie-4 noiembrie 2010, la Flotila 71 Aeriană “General Emanoil Ionescu” din Câmpia Turzii, a fost planificată aplicaţia româno-americană de zbor în comun “Golden Lance 2010”.

Generalul român a vrut să îşi dea importanţă în faţa oaspeţilor americani şi le-a transmis piloţilor, aflaţi deja în procedura de aterizare, să mai stea puţin în aer şi să facă câteva figuri acrobatice cu MiG-ul 21 Lancer că să vadă americanii ce tari suntem noi.

Acest lucru rezultă voalat din raportul procurorului militar care s-a ocupat de caz. Locotenent-colonelul Liviu Lascu, procuror militar la Parchetul Militar Cluj, a spus că ultima activitate de zbor a avionului – adică urcarea la verticală, răsturnarea şi revenirea – s-a făcut la o altitudine mai joasă decât prevăd manualele de zbor. El a adăugat că, potrivit manualelor de zbor ale piloţilor, înălţimea minimă de la care trebuia executată această manevră este 1.400 de metri, iar viteza de 450 kilometri la oră.
MiG-ul prăbuşit avea o viteză de 480 de kilometri la oră şi a început manevra la 1.200 de metri înălţime.
„Din cauza efectuării în acest fel a manevrei, au apărut trepidaţiile, aparatul nemaiputând fi redresat”, a spus el.

Şi ca să se pună cruce cazului, membrii comisiei de anchetă bagă faza cu orbirea piloţilor:

Comisia spune că această manevră s-a făcut mai jos, cel mai probabil din cauză că piloţii nu au văzut corect indicaţia de altitudine la bordul avionului. Acest lucru poate fi cauzat de o orbire temporară din cauza soarelui. Aceasta este concluzia din punct de vedere tehnic. Conform acestei concluzii, cauza accidentului ar fi eroarea umană„, a spus Lascu.

Şi uite aşa, experienţa şi memoria a doi din cei mai buni piloţi pe care aviaţia militară română i-a avut în ultimul deceniu este împroşcată cu noroi din cauza unui individ. Numele lui : Stanciu. Prenumele : Aberaţie


In memoriam

 Căpitan-comandorului Laurenţiu-Nicolae Chiriţă şi căpitan-comandorului Sorin-Traian Avram şi-au pierdut viaţa într-un accident aviatic care a avut loc luni, 1 noiembrie, la Câmpia Turzii.

Cei doi piloti de la Tuzla

Sorin Avram si Laurentiu Chirita

Căpitan-comandorul Laurenţiu-Nicolae Chiriţă (Kiru), în vârstă de 40 de ani, pilot pe avioane supersonice, clasa I, instructor de zbor ziua şi noaptea, în toate condiţiile meteorologice, avea la activ aproape 1.300 ore de zbor, din care 940 pe MiG-21. Era căsătorit şi avea un copil.

-Căpitan-comandorul Sorin-Traian Avram, în vârstă de 40 de ani, pilot pe avioane supersonice, clasa I, instructor de zbor ziua şi noaptea, în toate condiţiile meteorologice, avea la activ aproape 1.000 ore de zbor, din care 830 pe MiG-21. Era căsătorit, avea un copil.

6 comentarii

Mache 12-01-2011 - 13:31

Din pacate mortul e totusi de vina.Indiferent ce-a zis oricine echipajul n-a respectat conditiile minime de manevra ale avionului. Si e destul de nasol sa faci asta cand ai un numar asa de scazut de ore de zbor. Practic cei doi piloti aveau amandoi o medie de sub 100 de ore de zbor pe an pe MiG. E foarte putin. Si de fapt asta e adevarata cauza a celor mai multe accidente produse in aviatia militra – pregatirea precara a personalului navigant…

Dumnezeu sa-i odihneasca.

Vali 12-01-2011 - 14:49

Daca cineva poate sa inteleaga, oricat de voalat, din declaratia procurorului Lascu ca Gl. Stanciu a ordonat pilotilor sa mai ramana in aer …… il rog sa-mi spuna si mie macar un singur argument care sa duca la aceasta concluzie.
Gl. Stanciu nu se afla la Campia Turzii cand s-a produs nenorocirea.

grigore 13-01-2011 - 13:33

In momentul accidentului generalul Stanciu se afla la o activitate la o unitate de radiolocatie langa Bucuresti, activitate la care am participat personal. A fost anuntat telefonic despre tragedie. La acel moment un alt coleg de-al meu se afla cu generalul Anastasof, comandantul unitatii de la Campia Turzii la o alta activitate in Poligonul Cincu. Deci nici acesta nu se putea afla in turn.
Daca sunt pilotii vinovati sau nu, pot aprecia doar specialistii in aviatie care au participat la investigatie.
In rest nu cred ca sunt decat incercari de a mai arunca cu noroi in Armata Romaniei si in Fortele Aeriene.

Farfuridi 13-01-2011 - 14:22

Ca Stanciu nu era in turn si nici la Luna se poate demonstra, desi nu e nevoie. Vulturismul este o caracteristica a celor care inteleg sa manance de pe urma suferintelor, amaraciunii sau a necazurilor romanilor adevarati care se sacrifica pentru tara. Poate ar fi bine sa se stie ca Stanciu l-a trimis in America la scoala pe Laurentiu si ca in armata romana nu se da ordin „ca sa vada americanii ce tar suntem noi. Dupa cate stiu eu, pilotii romani sunt apreciati peste tot in lume pentru calitatile lor deosebite, fara a avea nimanui nimic de demonstrat.

gl. mr.(rtg.)cornel oancea 15-01-2011 - 16:21

Au dreptate Farfuridi si Grigore. Eram prezent la activitatea condusa de gl. Stanciu linga Bucuresti.Autorul ar trebui sa fie mai atent cind arunca asemenea stire. I-am cunoscut pe cei doi piloti si pot sa afirm ca au fost foarte buni. Ne-au reprezentat cu cinste aviatia romana in multe exercitii internationale. Dumnezeu sa-i odihnesca in pace !

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult