Acasa BusinessEconomic România a ajuns la 1.000 de staţii electrice. Marile grupuri se bat cu antreprenorii locali pentru viitorul mobilităţii

România a ajuns la 1.000 de staţii electrice. Marile grupuri se bat cu antreprenorii locali pentru viitorul mobilităţii

scris de Misu Andrei
369 afisari

România a ajuns la 1.000 de staţii electrice. Marile grupuri se bat cu antreprenorii locali pentru viitorul mobilităţii. 1 mil. euro e investiţia medie într-o benzinărie clasică vs. 30.000 de euro pentru un încărcător rapid de maşină electrică.

  • Facilităţile acordate de stat la achiziţia unei maşini electrice şi orientarea constructorilor auto spre acest domeniu au creat rapid pe plan local o infrastructură complet nouă, cea a „benzinăriilor electrice“
  • Enel X, divizia smart a italienilor de la Enel, MOL, E.ON sau ENGIE, dar şi o serie de antreprenori locali pariază pe acest domeniu.

România are acum 1.000 de staţii electrice pe lângă cele circa 2.000 de benzinării cla­si­ce, potrivit calculelor ZF, care a încercat să analizeze un segment extrem de dinamic al pieţei, dar care se află la început şi căruia îi lip­seşte încă o platformă centralizată de mo­nitorizare a acestor investiţii. Alte surse, cum ar fi portalul dedicat mobi­li­tăţii electrice Lektri.co, arată pre­zen­ţa a 879 de locaţii de încărcare cu peste 1.500 de încărcătoare, de diferite puteri, pen­tru cele 6.400 de maşini electrice care circulă pe şosele României.

Potrivit jucătorilor din piaţă, din cele 1.000 de staţii de încărcare, un sfert sunt de mare viteză. „Este dificil de urmărit această piaţă pentru că lipseşte o platformă care să colec­te­ze datele în timp re­al pen­tru instalările la ni­vel naţional. La un mo­ment dat, a existat do­rinţa de a imple­men­ta un astfel de tool la nivelul Ministerului Trans­porturilor, dar proiectul a stagnat fiind vorba totuşi despre o investiţie în moni­to­rizare destul de importan­tă“, spune Alexandru Teodorescu, CEO al gru­pului Renovatio, cel care se află în spatele reţelei e-charge.

Potrivit lui Teodorescu, pen­tru un fast-charger vorbim de o investiţie de circa 25.000-30.000 de euro, în timp ce una pentru un în­căr­cător clasic ar putea ajun­ge între 5.000 şi 7.500 de euro. Spre com­paraţie, o benzi­nă­rie tra­diţională depă­şeşte 1 mi­lion de euro pe unitate.

Deja, toate grupurile mari din ener­gie sunt active în zona de mo­bilitate elec­trică, dar şi antre­prenorii locali găsesc această oportunitate de business interesantă.

De exemplu, reţeaua de staţii electrice a Renovatio a ajuns la finale anului trecut la 269 de puncte de încărcare, 116 fiind de încărcare rapidă, circa 50 de noi puncte de alimentare fiind montate pe parcursul anului 2020.

„În total, anul acesta ne propunem să adăugam reţelei noastre circa 200 de puncte de încărcare“, a menţionat Teodorescu.

Enel X, divizia smart a italienilor de la Enel, a montat deja 120 de puncte de alimentare, planul fiind de a ajunge la 500 de puncte până la finalul acestui an în România.

MOL, E.ON, ENGIE, dar şi o serie de antreprenori locali au început să parieze pe acest domeniu, văzut ca unul dintre pilonii principali a tranziţiei energetice.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. OK Mai mult